A REFUNCIONALIZAÇÃO DOS EDIFÍCIOS. O AZULEJO NOS HOSPITAIS DE LISBOA

21 de Maio de 2014 | 18h00 | Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa | sala 5.2

Hospital de Santa Marta
O Mosteiro de Santa Marta de Jesus, actual Hospital de Santa Marta, conserva in situ um vasto conjunto de revestimentos cerâmicos que testemunha as diferentes tendências do azulejo português ao longo dos seus cinco séculos de história.
O azulejo de padrão, que tanto caracterizou a produção do século XVII, encontra-se presente na antiga igreja e coro baixo, bem como em dois recantos situados na ala Oeste do claustro, espaços privilegiados de aplicação. Também a azulejaria figurativa e ornamental constitui uma das grandes vias de afirmação da azulejaria portuguesa, representada em Santa Marta em obras a azul e branco do final do século XVII como duas grandes cenas da vida de Santa Clara, atribuíveis a Gabriel del Barco [1648-1700 c.], actualmente aplicadas na antiga portaria conventual.

É ainda de destacar o revestimento integral da Sala do Capítulo, hoje Salão Nobre, com iconografia de Santa Clara, São Francisco e Santa Teresa distribuída em vários níveis de leitura, e cuja produção corresponde ao ciclo da Grande Produção Joanina, situado no segundo quartel século XVIII. Prolonga-se com outros exemplos, como o famoso altar de Nossa Senhora da Saudação, já da segunda metade de Setecentos.

No claustro, as albarradas setecentistas do piso térreo foram complementadas por remates recortados de 1906, alguns dos quais assinados por Vitória Pereira [1877-1952] e, no piso superior, o revestimento da mesma época foi produzido pela Fábrica Viúva Lamego.

In Carvalho, R., Pais, A., Almeida, A., Aguiar, I., Pires, I., Marinho, L., & Nóbrega, P. (2012). 17th century patterned azulejos from the Monastery of Santa Marta, in Lisbon. Journal Of Science And Technology Of The Arts, 4(1), 49-59. doi:10.7559/citarj.v4i1.66

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THE REUSE OF BUILDINGS. THE AZULEJO IN LISBON’S HOSPITALS


May 21, 2014 | 18h00 | Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa | room 5.2

Hospital of Santa Marta
The Monastery of Santa Marta de Jesus, currently Hospital of Santa Marta, preserves in situ a wide range of tiles that shows the different tendencies of Portuguese tiles during its five centuries of history. The patterned tiles, which strongly characterized the 17th century production, are placed in the primitive church and in the lower-choir, as well as in two other places in the cloister’s west wing. Also, figurative and ornamental tiles, which were two other tendencies of Portuguese tiles, were used at Santa Marta’s in two great compositions from the late 17th century, representing scenes from the life of Saint Clare. These two blue-and-white compositions are attributed to Gabriel del Barco [1648 – c. 1700] and are currently placed in the convent’s main entrance.

Another highlight are the tiles that entirely cover the walls of the Chapter House, the present auditorium, depicting Saint Clare, Saint Francis of Assisi and Saint Theresa’s iconography, distributed in various levels of reading and produced within Grande Produção Joanina (king John the fifth’s Great Production), an artistic period of the second quarter of the 18th century. Placed in another part of the Monastery is the famous altar devoted to Nossa Senhora da Salvação (Our Lady of Salvation), dated from the second half of the same century.

In the cloister, the 18th century compositions with vases with flowers in, usually called albarradas, applied in the ground floor, were complemented by cut-out edges produced in 1906, some of which are signed by Victoria Pereira [1877-1952] and, on the top floor, the tiles dated from the same year were produced by the Factory Viúva Lamego.

In Carvalho, R., Pais, A., Almeida, A., Aguiar, I., Pires, I., Marinho, L., & Nóbrega, P. (2012). 17th century patterned azulejos from the Monastery of Santa Marta, in Lisbon. Journal Of Science And Technology Of The Arts, 4(1), 49-59. doi:10.7559/citarj.v4i1.66

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